Symfonie op.4 Daniël de Lange

De Symfonie opus 4 in c klein (1868) van Daniël de Lange wordt uitgevoerd in De Kring in Roosendaal. Voorafgaand aan het concert, om 19.00u, houdt Laura de Lange een inleiding over haar betovergrootvader en zijn muziek.

Meer info: 06-55868432

Piano solo en liederen Daniël de Lange

Pianist René Rakier en zanger Hendrik Vonk brengen composities van Daniël de Lange ten gehore in Den Haag.

Aanvang: 20.00u

Locatie wordt nader bekend gemaakt op deze site.

Voor verdere informatie: Rene Rakier, tel.0703540294.

Nocturne&Romanze, S. de Lange en Adagio, D. de Lange cellokwartet

In Kunstgalerie Vonkel in Den Haag speelt het Aeolus-cellokwartet een aantal werken van de componistenbroers De Lange (19.30u-20.30u). Het werk Nocturne & Romanze van Samuel de Lange jr werd ontdekt in Stuttgart en is in 2008 uitgegeven door het Nederlands Muziek Instituut. Sindsdien heeft het vele malen geklonken op Nederlandse concertpodia. Van het Adagio van Daniël de Lange, oorspronkelijk voor strijkkwartet en solo-cello, is het manuscript verloren gegaan. Wel bestaat er een versie voor piano en cello. Oprichter van het Aelouskwartet en mede-initiatiefnemer van Stichting De Lange, Jascha Albracht, bewerkte dit mooie muziekwerk voor zijn kwartet.

Dit concert vindt plaats in de Festival Classique-serie Gènag voâh Wènag. (http://www.cellokwartet.nl/concert_agenda_2009%20cellokwartet.htm)

Aanvang: 19.30u

o.a. Altvioolsonate S. de Lange Roeland Jagers & Laura de Lange

In het Kasteel van Rhoon, 12.00u, brengen Roeland Jagers (altviool) en  Laura de Lange (piano) een romantisch programma met prachtige altvioolsonates.

Het manuscript van de 1e altvioolsonate van Samuel de Lange jr. werd in 2006 door Stichting De Lange ontdekt in archieven in Stuttgart. Het Nederlands Muziek Instituut (NMI) verzorgde in het najaar van 2011 de uitgave van dit romantische werk. Op 6 december j.l. brachten Roeland Jagers en Laura de Lange deze “nieuwe” De Lange-sonate in première tijdens een lunchconcert bij het NMI.

PROGRAMMA:

Een piepjonge Mendelssohn, een verrassende De Lange en de onvergetelijke Brahms

F. Mendelssohn                       Sonate in c-moll für Viola und Klavier  (1824)

(1809-1847)

S. de Lange                             Sonate in a-moll für Viola und Klavier (1886/1893)

(1840-1911)                           I           Moderato

II         Adagio non troppo

III        Allegretto

IV        Allegro agitato

PAUZE

M. Reger                                 Solo-suite voor altviool

(1873-1916)

J. Brahms                                Sonate in f-moll für Viola und Klavier (1894)

(1833-1897)

Plaats: Kasteel van Rhoon
Tijd: zondag 22 januari om 12.00 uur

info en kaartverkoop:

Telefoon: 06 – 250 260 34 (Hein de Visser)
E-mail: info@stichting-kasteelvanrhoon.nl

Uitzending Musica Religiosa Radio 5 De Lange sr. “God enkel Licht”

Uitzending van de live-opname van het orgelconcert op 2 augustus 2011 in de Grote Kerk in Apeldoorn. Te beluisteren op Radio 5 of via de link: http://www.musicareligiosa.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=501

Van Samuel de Lange sr. (1811-1884) is onlangs een orgelwerk terug gevonden dat tot op heden onbekend was en de moeite waard blijkt te zijn. Het is een meerdelige bewerking van het bekende kerklied ‘God enkel licht’. Het Nederlands Muziek Instituut (NMI) besloot het werk uit te geven. Er ging een hele speurtocht aan vooraf. Nazaten van De Lange in de Elzas bleken het werk op zolder te hebben liggen en hebben het manuscript aan het NMI geschonken. Het werk werd voor het eerst uitgevoerd op 2 augustus door Peter Eilander op het orgel van de Grote Kerk in Apeldoorn en de IKON maakte daar opnamen van. Ook hoort u de eerste sonate voor orgel van Samuel de Lange sr.

Musica Religioso

Radio 5, 22.02u – 23.00u

Altvioolsonate S. de Lange jr. altviool-pianoduo Jagers/De Lange

In de tuinzaal van Sociëteit de Burcht in Leiden, 15.00u, brengen Roeland Jagers (altviool) en  Laura de Lange (piano) een romantisch programma met prachtige altvioolsonates.

Het manuscript van de 1e altvioolsonate van Samuel de Lange jr. werd in 2006 door Stichting De Lange ontdekt in archieven in Stuttgart. Het Nederlands Muziek Instituut (NMI) verzorgt dit najaar de uitgave van dit romantische werk. Op 6 december j.l. brachten Roeland Jagers en Laura de Lange deze “nieuwe” De Lange-sonate in première tijdens een lunchconcert bij het NMI.

PROGRAMMA:

Een piepjonge Mendelssohn, een verrassende De Lange en de onvergetelijke Brahms

(1809-1847)

(1840-1911)                           I           Moderato

II         Adagio non troppo

III        Allegretto

IV        Allegro agitato

PAUZE

M. Reger                                 Solo-suite voor altviool

(1873-1916)

(1833-1897)

Plaats: Tuinzaal Sociëteit de Burcht, Burgsteeg 14, 2312 JS Leiden
Tijd: zondag 11 december om 15.00 uur
Kaartverkoop: vanaf 14.30 uur aan de zaal
entree : € 10,- , met collegekaart / CJP / 65+: € 8,- , donateurs : € 5,-

info en reservering: Peter Koekebakker (071-5126919)

De Lange-expositie start op 22 nov.!

In tegenstelling tot eerdere berichten opent de expositie rondom de broers De Lange in het Nederlands Muziek Instituut (NMI) op dinsdag 22 november. De expositie is tot het eind van 2011 te bezichtigen van dinsdag tot en met vrijdag tussen 10.00u en 17.00u. De toegang is gratis. Meer informatie: 070-3140700 (NMI).